Δημοτικά τέλη με κοινωνικά κριτήρια; Σσσς! Οι αντιπολιτεύσεις κοιμούνται…

Συζήτηση για την αύξηση των δημοτικών τελών (ελέω κεντρικής διαχείρισης απορριμμάτων) έχει ήδη ξεκινήσει στα δημοτικά συμβούλια της Κορινθίας και οι αποφάσεις αρχίζουν να λαμβάνονται η μία πίσω από την άλλη. Αυξήσεις που ξεπερνούν το 60% στον δήμο Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης, ή αγγίζουν το 43% στον δήμο Βέλου-Βόχας.

Οι συζητήσεις σε έντονο κλίμα με κατηγορίες να εκτοξεύονται σωρηδόν από την αντιπολίτευση, με εναλλακτικές προτάσεις να κατατίθενται, άλλες βασισμένες σε οικονομικά στοιχεία και άλλες θεωρητικές, σίγουρα όμως όλες χωρίς εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας.

Σε ό,τι αφορά στην ουσία του θέματος, οι περισσότερες προτάσεις που εμφανίζονται από την αντιπολίτευση προτείνουν μηδενική αύξηση των δημοτικών τελών. Δυστυχώς, αυτή η πρόταση κατατίθεται μέσα σε ένα πλαίσιο θεωρητικό, χωρίς να έχουν χρησιμοποιηθεί στοιχεία της οικονομικής υπηρεσίας και η εισήγηση να είναι τεκμηριωμένη.

Δεν μπορεί, δηλαδή, να ζητάς μηδενική αύξηση και να μην προτείνεις με ποιον τρόπο θα καλυφθεί η αυξημένη δαπάνη που προκύπτει από την διαχείριση απορριμμάτων, τα λεφτά που θα πληρώσει ο δήμος στην ΤΕΡΝΑ για να το πούμε λαϊκά. Ο προϋπολογισμός ενός δήμου πρέπει να είναι πάντα ισοσκελισμένος και τα έξοδα να ισοφαρίζουν με τα έσοδα. Δεν μπορεί το επιχείρημα για την μηδενική αύξηση να είναι “αυξήστε την ανακύκλωση” για παράδειγμα. Διότι η αύξηση της ανακύκλωσης δεν παράγει έσοδα και οπωσδήποτε δεν πρόκειται να παράξει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα που το δημοτικό ταμείο πρέπει να βρει πάνω από 1,2 εκατ. ευρώ για να τα καταβάλει στην περιφέρεια κι εν συνεχεία στην εταιρεία για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Γιατί όπως είπε και ο αγαπητός σε πολλούς αυτοδιοικητικούς, υπουργός εσωτερικών Μάκης Βορίδης από την Τρίπολη προχθές, τα συμφωνηθέντα πρέπει να τηρηθούν!

Κι επειδή μιλήσαμε για ένα νευραλγικό θέμα που είναι η ανακύκλωση και η αύξηση της οποίας θεωρείται από ορισμένους πανάκεια για την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους της διαχείρισης των απορριμμάτων, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι: Η σύμβαση με την ΤΕΡΝΑ προβλέπει ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα και ρήτρα απομείωσης, τα οποία αμφότερα αποτελούν μέτρα εξασφάλισης του κέρδους της εταιρείας. Που σημαίνει σε απλά ελληνικά ότι την ανακύκλωση μπορείς να την αυξήσεις αποδοτικά, μέχρι ενός ορισμένου σημείου, από κει κι απάνω την αυξήσεις δεν την αυξήσεις, η εταιρεία θα πληρωθεί τα συμφωνηθέντα, όπως είπε κι ο Βορίδης, να μην το ξεχνάμε. Το περιβαλλοντικό όφελος βέβαια, από την αύξηση της ανακύκλωσης είναι πολλαπλό, όμως εν προκειμένω εξετάζουμε το οικονομικό όφελος κι αυτό είναι συγκεκριμένο και περιορισμένο.

Γι’ αυτό καλό είναι όσοι καταθέτουν εναλλακτικές προτάσεις να φροντίζουν τουλάχιστον να έχουν ενημερωθεί αν όχι να έχουν διαβάσει διεξοδικά τι προβλέπει η σύμβαση με την ΤΕΡΝΑ πριν εξαπολύσουν κορώνες και μύδρους.

Σ’ αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθούμε σε μία εναλλακτική πρόταση που κατατέθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Βέλου-Βόχας και η οποία όχι μόνο πρότεινε συγκεκριμένη λύση για την μηδενική αύξηση των τελών έως το τέλος του 2022, αλλά αυτή τη λύση την τεκμηρίωνε με μετακινήσεις ποσών από συγκεκριμένους κωδικούς του προϋπολογισμού. Μάλιστα εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι η κα Δημητρίου που εισηγήθηκε την πρόταση είχε πολύ καλή γνώση της νομοθεσίας που διέπει τους δήμους κάτω των 20.000 κατοίκων καθώς γνώριζε και ανέφερε τις ειδικές διατάξεις που επιτρέπουν την μεταφορά ποσών από άλλους κωδικούς στους κωδικούς των ανταποδοτικών υπηρεσιών (καθαριότητας, ηλεκτροφωτισμού) για την κάλυψη των σχετικών αναγκών.

Εν πάση περιπτώσει το θέμα αυτού του άρθρου εστιάζει σε ένα άλλο σημείο που δυστυχώς δεν ακούστηκε μέχρι σήμερα σε καμία αίθουσα δημοτικού συμβουλίου και υποστηρίχθηκε σοβαρά από καμία αντιπολιτευτική παράταξη. Πρόκειται για την χρέωση δημοτικών τελών με κοινωνικά κριτήρια.

Υπάρχουν δημοτικά τέλη με κοινωνικά κριτήρια;

Ήδη από τον Αύγουστο του 2018 η τότε κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ) νομοθέτησε μια σημαντική μεταβολή στον νόμο 3463/2006 (Κώδικας δήμων και Κοινοτήτων) με τον οποίον καθορίζονται οι δημοτικοί φόροι και τα δημοτικά τέλη καθώς και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων που τα διέπει.

«Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου», μας λέει η παρ. 3 του άρθρου 202 «είναι δυνατή η μείωση δημοτικών φόρων ή τελών ή η απαλλαγή από αυτούς για τους απόρους, τα άτομα με αναπηρίες, τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες και τους μακροχρόνια ανέργους, όπως η ιδιότητα των ανωτέρω οριοθετείται αντίστοιχα από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και τους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης».

«Με την ίδια απόφαση», συνεχίζει το επίμαχο άρθρο «μπορεί να τίθενται και εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση της ως άνω μείωσης ή απαλλαγής». Και εξηγεί για αποφυγή παρεξηγήσεων: «Στο εισοδηματικό κριτήριο που αφορά στην ανωτέρω κοινωνική ομάδα θα πρέπει να υπολογίζεται μόνο το φορολογητέο εισόδημα, ώστε να μην προσμετρούνται τα πάσης φύσεως επιδόματα αναπηρίας (προνοιακά επιδόματα, εξωιδρυματικό επίδομα, επίδομα κίνησης, διατροφικό επίδομα νεφροπαθών και μεταμοσχευμένων συμπαγών οργάνων κ.λπ.) τα οποία είναι αφορολόγητα».

Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρό για τις προτάσεις της αντιπολίτευσης. Μέσα μια ασφυκτική οικονομική κατάσταση που βιώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά τους τελευταίους μήνες, η ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο και η εφαρμογή του παραπάνω μέτρου, θα είναι μια σημαντική ανακούφιση κυρίως για τις ευπαθείς ομάδες των χαμηλοσυνταξιούχων, ανέργων, χαμηλόμισθων, ατόμων με αναπηρία κ.λπ.

Θα περίμενε κανείς, ότι η συζήτηση στα Δημοτικά Συμβούλια για την αναπροσαρμογή των δημοτικών τελών, θα ήταν βούτυρο στο ψωμί των δημοτικών συμβούλων που βρίσκονται “κοντά” στο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτοί περισσότερο από όλους γνωρίζουν ή θα έπρεπε να γνωρίζουν την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης για τους δήμους, ποιες λύσεις νομοθέτησε για την εφαρμογή της κοινωνικής πολιτικής στους ΟΤΑ και πώς αυτές μπορούν να “κατέβουν” ως προτάσεις στα Δημοτικά Συμβούλια.

Ωστόσο, σε κανένα δημοτικό συμβούλιο και από καμία αντιπολίτευση δεν ακούστηκε ως πρόταση η ψήφιση του παραπάνω μέτρου. Και για να διαλύσουμε κάθε αμφιβολία για την δυνατότητα εφαρμογής του μέτρου θα σας πούμε ότι εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία σε αρκετούς δήμους της επικράτειας: Στον δήμο Χαλανδρίου, στον δήμο Ελασσόνας, στον δήμο Κυκλάδων, στον δήμο Πεντέλης, κ.ά.

Οι δικαιούχοι όπως είπαμε ορίζονται από τον νόμο ποιοι είναι, όμως ο κάθε δήμος έχει την δυνατότητα να ορίσει τα δικά του κριτήρια για την ένταξη στο ειδικό μειωμένο τιμολόγιο. Παρόλα αυτά σε γενικές γραμμές τα κριτήρια είναι πάνω κάτω τα ίδια: πολύ χαμηλά εισοδήματα, βεβαιωμένη ανεργία άνω των 12 μηνών, ποσοστό αναπηρίας άνω του 67%, κλπ.

Η πλειοψηφία η οποία απαιτείται για την λήψη μιας τέτοιας απόφασης είναι απόλυτη. Δηλαδή, απαιτεί τα 2/3 του δημοτικού συμβουλίου, δηλαδή χρειάζεται τη σύμφωνη γνώμη αν όχι όλων, σίγουρα του μεγαλύτερου ποσοστού των συμβούλων της πλειοψηφίας. Συνεπώς, ζούμε για την μέρα που η αντιπολίτευση ενός δήμου θα φέρει για ψήφιση πρόταση μείωσης ή απαλλαγής από τα δημοτικά τέλη με κοινωνικά κριτήρια και η συμπολίτευση δεν θα ανταποκριθεί και δεν θα την ψηφίσει! Θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να γίνει!

Σε κάθε περίπτωση και για να αποδίδουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, η ευθύνη των διοικούντων, των συμπολιτεύσεων δηλαδή των δήμων είναι πολλαπλώς μεγαλύτερη των αντιπολιτεύσεων για την μη εφαρμογή μέχρι σήμερα αυτού του μέτρου ανακούφισης των ευπαθών ομάδων. Όμως, όταν μια αντιπολίτευση επιδιώκει να ασκήσει σοβαρά το ρόλο της και να διεκδικήσει με αξιώσεις το τιμόνι του δήμου σε έναν περίπου χρόνο, οφείλει να είναι καλά διαβασμένη, να καταθέτει σοβαρές προτάσεις και να αποδεικνύει ότι αυτή γνωρίζει και έχει τις λύσεις για την ορθή και με κοινωνικά κριτήρια, διακυβέρνηση του δήμου. Γιατί όπως και να το κάνουμε επιβάλλεται σε μια ευνομούμενη κοινωνία να προστατεύονται και να ευημερούν οι άνθρωποι και όχι οι αριθμοί!

ΓΙΩΤΑ ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΗ – gnomipoliton.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *